lørdag 2. juni 2012

Pinsen 2012..

Ja så kom sommeren allerede i mai! Flere dager uken før pinse med opp til 30 grader, nesten litt for varmt for en døl..
Vi(Åsmund,Anne Marie og meg)dro oppover fredag ettermiddag.Varmlufta hadde også ankommet Savalen, men litt svalere enn her på flatlandet. Middag på veranden i den lyse førsommerkvelden.
Lørdag morgen dro jeg over Hjerkinn til Vågå på Norgescup i hanggliding. Fantastisk vårstemning i fjellet..Svak nordavind på Vågå, så vi dro opp til Bøverdalen.Like fantastisk der med shortsvær på 1600 moh.
Men for stabilt..Noen kom seg ut før vestavinden slo inn og gjorde det vanskelig å starte. De landet ved Garmo, mens Olav Opsanger kom seg til Vågå.(luringen)Selv kom jeg meg ut i svak sidevind, og fikk 1t40min i marginal termikk.Bør være fornøyd med idet de fleste ikke kom ut..Synd for omtrent hele HG Norge var på plass..

Overnattet i bilen(første natt i Cruisern)idet sentret var fullbooket, og Søndag opprant med flott vær og vi dro opp på Vole. Vestavinden kom som anmeldt, og folk er for seine, og ble stående nok en gang.
Selv startet jeg tidlig(måtte bort på veststarten)og fikk etter 20 min kloring en fin termikk opp i 2200moh. Rufsete og kraftig, men med 50 km/t i rompa gikk det fort ned til Lalm. Der fløy jeg inn i "ond luft";Høytrykkskjerner som dundret inn i inversjonen og rev og slet i en stakkar.. Nesten så jeg mygget, men man har blitt ganske hardfør i løpet av denne våren med mye leside og kalde luftmasser.
Driftet over skiferbruddet før Otta, uten at det ga noe særlig høyde i den tiltakende vestavinden.
Lite løft videre, og safet ned på et stort jorde før Sjoa.Harald kom rett etter, og vi koste oss med is på bentzern på Sjoa i varmen.Johnny Bravo fløy helt ned til Frya i konglehøyde, og det var skremmende dalvind på henterunden.. Bra flydd..
Dro over til Savalen Søndag kveld og fikk en trivelig kveld og dag der, før pinsa og godværet var slutt.
Snødde Mandag morgen utafor hytteveggen!
Synd at været ødela for så mange, men det nytter ikke å stå å trøkke på start når PG gutta ligger høyt i rolige forhold! HG gutta har blitt for seint i sessen!
Går nå å venter på Sørøst og langtur fra Trysil!

Ingen kommentarer: