søndag 19. juni 2011

Milslukern - det er meg det!!


Ja så er Milslukern 2011 historie, og sola skinner over Rondane igjen..
http://webcam.sollia.net/
Som en av 3 observatører(og deltaker), synes jeg må komme med en liten stemningsrapport fra årets høydepunkt for oss medvinds-junkier..
Dro oppover Onsdag kveld, og kjørte slalom mellom vrakgods og fortvilte bønder fra Øyer og nordover. Tsunamien fra nedbør og smeltevann i Jotunheimen hadde gjort et jævlig
grovarbeid med å rasere gard og grunn for mange. Verst var det på Kvam; Krigssone er vel det ordet som kommer nærmest..
Ankomst Vågå så var vannstanden normal for årstiden, men med elveslam, leire og dritt over alt på dalbotnen.
Rikssentret var et trist syn, og den historien hører hjemme i et annet forum..
Landbart var det der i hvert fall.

Torsdag 16.06: Første omgang:
22 PGèr påmeldt og 2 HGèr(Stein Are og jeg).
SØ og opp på Salknappen.
Lavt trykk og byger allerede tidlig på dagen.
HGène ble brukt som tørkestativ og paraply inntil det klarnet litt opp fra 14.00 og utover..
Et par stakk tidlig(Boiesen opp til Lom), men de fleste ventet og ble etter hvert liggende i marginalt hang på Salknappen/Blåhø.
For oss HGèr ble det vanskelig å fly sikksakk mellom svermen av PGèr på hanget bak start, så jeg skled over mot Blåhø hvor det var merkelig tamt..
Søkte ut over platået uten å finne noe særlig, og måtte ned å lande på Sørem etter en drøy halvtime. Samme for Stein Are, som også kom rett etter.
Men med snille Tove(kona til Stein Are), og Dovregubben som muntrasjonsråd i baksetet dro jeg fort opp igjen.
Kort fortalt:
Soaret meg opp 50 meter over start i skygge og småregn, og vippet meg over med minst mulig margin..Og skled til litt før Dombås.. Litt over 15 km.
PGène lå strødd hele veien fra Dovre og oppover mot Lesja, unntatt et par mann som fløy lenger. 1 mann kloret seg helt til Bjorli(Pål Tore Sveen), mens sjefs-fjell-milsluker Bjørnback dro skotuppa til seg og moste innover Trollheimen!! Fyren er ikke helt tam, og fløy helt til Sunndalsøra.. Loggen taler for seg. Uansett er det jævlig bra flydd, og han minner meg om oss HG gutta på 80 tallet..
Video: http://www.youtube.com/watch?v=2r4NoKA9f5Y

Fredag 17.06: Andre omgang:
Nils Å etteranmeldt og konkurransen spisser seg til..
Men bygeværet ødelegger dagen, selv om jeg fikk en times flott marginal soaring ved Gråhø.
Øldrikk og svir på kvelden..

Lørdag 18.06: Tredje omgang:
Det ble med en biltur opp på Blåhø..Og sykkeltur opp Holungssetrin.

Søndag 19.06: Fjerde omgang:
Skydekket letter litt, og det settes en tidlig oppgave fra Vole(!) i østavinden..
Svak termikk tidlig på dagen, og de beste kjernene driver flatt langs terrenget. Et par-tre PGèr klarer å klore seg opp til Lom, og Bjørnback lengst igjen.. Gratulerer til en skikkelig sluker!
Selv klorer jeg meg til en halvtime i dårlige forhold, og lander på et litt tørrere Rikssenter.
Stein Are/Nils Å dropper å fly, og dermed er altså steinstøtte nr. 2 i boks!
(Milslukern 2007 tok jeg med en gromtur til Alvdal, og i 2010 skled jeg litt forbi Olav og Speideren nedved Fåvang..)

Ikke helt samme feelingen som sist jeg tok trofeet i 2004, men flydd er flydd..
(Med den drittmeldinga forstår jeg også at mange kvier seg for å dra, men jeg synes vi HGèr har blitt VEL flinke til å bruke webcams og Yr før vi får ut fingern..

Så litt om PG gutta(og jentene):

En veldig trivelig og positiv gjeng!
De minner meg veldig om oss selv på 80 tallet. De flyr ilag, de bor ilag, de fester i lag, og de er ute i alt slags vær. Dessuten flyr de jævlig mye, og derfor er de bedre å fly enn oss for øyeblikket. Slik er det bare.
Sees til NM!

MVH
Dobbel-sluker

Mer om milslukern på:
http://boiesen.net/

Ingen kommentarer: