torsdag 18. juni 2009

Fly flate for en tur!!!


Jobbmøtet på Brandbu unnagjort i en fart, og sprengte nesten caravellen med kurs for Kråbøl. Pulserende termiskt hang, og med full kons og T2`n på høykant i konglehøyde dro det opp i 1400.Rufsete sundblåst termikk og blått nordover. Men driftende i Sørvesten så jeg etterhvert fine skyer innover Ringebufjellet.. Fortsatt dårlig termikk, men bra fremdrift i den sørvestlige vinden.Fjellet lokket med friske skyer, og det var egentlig ikke så mye å lure på..Slapp meg inn i retning Frisveien, og fikk endelig en skikkelig termikk som bar hele svingen rundt.J.. kaldt på fingra over 2000, så skybas holdt jeg meg unna.. Litt lavt ved Frisbua på toppen, men holdt meg tålmodig i et svakt løftområde som trigget. Glomma blinket i det fjerne..Fantastisk utsikt mellom disse dalførene, med kjente snøkvite topper i alle retninger; Sølnkletten og Tronfjellet, Rondemassivet, Rendals-Søln og Sylane i det fjerne Nordøstover..Lå lenge i svakt løft i sørenden av Atndalen før det trigget opp i kulda igjen. Neglespretten etter fotograferingen begynte å bli plagsom..Driftet riktig vei mot Tronfjell, og vinden økte på nordover. Oppe 90 i bakkkefart fra Jutul hogget. 2 ganmle kjenninger dukket opp; Flysyken og Tronfjell, og i fortsatt godt løft før Tronsvangen måtte jeg lette litt på visiret, og Tavernajordet på Alvdal var eneste løsning..
En av mine aller flotteste turer, med tildels tøff fjellflyging.
Prikken over i en manglet idet jeg ikke nådde Tynset, men det tar vi neste gang.

Ingen kommentarer: